Aug 17, 2010

Takaful, Ciri & Kepentingannya

DEFINISI TAKAFUL

‘Takaful’ ialah perkataan yang berasal dari bahasa Arab iaitu ‘kafala’ yang bererti untuk menjamin, menjaga atau memelihara. Oleh kerana ‘Takaful’ merupakan kata nama yang berasal daripada kata kerja ‘takafala’, maka ianya bererti ’saling menjamin, menjaga atau memelihara’.

Dari segi tafsiran Syara’ ia adalah pakatan satu kumpulan untuk saling jamin menjamin dan bantu membantu antara satu sama lain ketika para peserta kumpulan tersebut ditimpa sesuatu musibah.

Konsep saling menjamin atau insurans ini telah wujud sekian lama. Salah satu daripadanya ialah penggunaan konsep “Aqilah” yang digunapakai oleh masyarakat Arab jahiliyah. Keadaan bangsa Arab yang tinggal dalam bentuk kesukuan atau kabilah membolehkan amalan ini dilakukan. Sekiranya berlaku pergaduhan dan menyebabkan kematian satu pihak maka pihak yang membunuh akan dikehendaki membayar ganti rugi kepada keluarga orang yang terbunuh. Bayaran ganti rugi itu akan dikutip di kalangan ahli suku atau Kabilah si pembunuh. Ia merupakan satu bentuk jaminan yang wujud pada ketika itu.

Takaful yang wujud pada hari ini pula adalah Takaful berbentuk perniagaan (Tijari) di mana sebuah syarikat menjalankan satu bentuk perniagaan yang bertujuan untuk memberikan jaminan yang berlandaskan Syara’ iaitu terhindar daripada unsur Riba (bunga), Maisir (perjudian) dan Gharar (ketidakpastian). Untuk tidak terlibat dengan unsur-unsur tersebut, perniagaan Takaful menggantikannya dengan konsep Tabarru’ (derma) dan perjalanan operasinya menggunakan dua konsep muamalah Islam iaitu konsep “Mudharabah” dan “Wakalah”.

Dalam kontrak Takaful ini, peserta bersetuju untuk saling menjamin antara mereka. Ia berasaskan kepada sifat persaudaraan, kasih sayang dan saling bantu membantu. Dikatakan demikian kerana sumbangan wang yang diberikan oleh peserta akan dikumpulkan dan wang tersebut digunakan untuk membayar pampasan kepada peserta yang mengalami musibah atau kerugian.


CIRI-CIRI TAKAFUL


•Sistem Islam

•Sumbangan Tabarru’

•Pelaburan Halal

•Majlis Pengawasan Syariah

•Tiada Unsur Riba

•Tiada Unsur Maisir (Judi)

•Tiada Unsur Gharar (Tidak Jelas)

•Perkongsian Keuntungan (Al-Mudharabah)


KEPENTNGAN MENYERTAI SKIM TAKAFUL

Hadith Riwayat Bukhari : “ Tinggalkan anak-anak dan isteri-isteri kamu dengan kesenangan lebih baik dari tinggalkan mereka dalam keadaan meminta-minta”

1. Simpanan, Pelaburan dan Perlindungan

2. Jaminan Perlindungan Masa Depan Ahli Keluarga

3. Perancangan Pendidikan Anak-anak ke IPTA/S

4. Jaminan Menunaikan Fardhu Haji

5. Perlindungan untuk Penyakit Kritikal

6. Mendapat Manfaat Elaun Hospital

7. Operasi Takaful dipantau sepenuhnya oleh Majlis Pengawasan Syariah

8. Pengharaman Insurans Konvensional Menurut Fatwa Kebangsaan

9. Perlu Bijak Dunia dan Akhirat

10. Bersih Zakat

11. Pengecualian Cukai sehingga RM 9,000.00

12. Menikmati Perkongsian Untung (Mudharabah)

13. Amal Jariah (Tabbaru'at) saling bantu-membantu

14. Perlindungan 24 Jam dan di Seluruh Dunia

15. Mendapatkan Keredhaan Dunia dan Akhirat